Nieuwe taxi-buffer in gebruik genomen

Op 7-11 is in de vroege ochtend de nieuwe taxi-buffer op Schiphol in gebruik genomen, gelegen aan de Herbergiersstaat (inrit Handelskade).

Inmiddels zijn we een tijdje op weg, en begint iedereen te wennen aan de nieuwe situatie. Ook zijn er een aantal kleinere problemen opgetreden, die we direct hebben verholpen. Bij elke ingebruikname van een nieuw systeem kan het voorkomen dat er iets misgaat, daarom zijn er ook de komende periode voldoende coördinatoren aanwezig om te assisteren bij het proces.

Qua voorzieningen hopen we de komende maanden ook steeds een stap vooruit te gaan zetten. Inmiddels zijn de heren- en damestoiletten  in gebruik, en is er een aanvullende tijdelijke voorziening in het aanvullersdeel van de buffer. De tijdelijke chauffeursruimte is eveneens operationeel, en er kan koffie worden getapt.

Impact proces-vernieuwing
Voor de Aanvullend Vervoerders is er sprake van een behoorlijke verandering, omdat er met de overgang direct een nieuwe aanvul-systematiek in gebruik is genomen – waarbij de uitstootvrije voertuigen sneller uit de buffer worden opgeroepen, en ook busjes eerder aan de beurt komen. Dat heeft het gevolg dat de “normale” aanvullers minder doorstroming zullen ervaren. Het betreft een onomkeerbaar proces, waarbij – als er meer uitstootvrije voertuigen komen – de doorstroming van de “normale” voertuigen in de loop van de tijd verder zal afnemen.

Aan 100% emissievrije taxi’s van Aanvullend Vervoerders worden 2 van de 4 voor Aanvullend Vervoerders beschikbare opstelplekken op de Opstelstrook toegewezen. Tevens krijgt de betreffende groep 100% emissievrije taxi’s voorrang in geval een positie van een concessionaris (type sedan) aangevuld kan worden. Aan taxibussen van Aanvullend Vervoerders die minimaal 6 klanten, inclusief de daarbij behorende bagage, kunnen vervoeren wordt 1 van de 4 voor Aanvullend Vervoer beschikbare opstelplekken op de Opstelstrook toegewezen. Tevens krijgt de betreffende groep taxibussen voorrang in geval een positie van een concessionaris (type bus) aangevuld kan worden. De resterende plek wordt toegewezen aan de overige Aanvullend Vervoerders, evenals de plekken voor Aanvullers die niet ingevuld kunnen worden door de 100% emissievrije taxi’s of de taxibussen van Aanvullend Vervoerders.