Nieuws

01-06-2024 - Wijzingen in RAV 2024-2025

26 september 2024

Per 1 juni 2024 is de nieuwe Regeling Aanvullend Vervoer van kracht. In grote lijnen, zijn de wijzigingen t.o.v. de vorige RAV als volgt op te sommen:

Aanbieden bonnen - naast officieel automatisch gegenereerd ritbewijs (altijd verplicht) 

Aan het aanbieden van bonnen - naast het officieel automatisch gegenereerd ritbewijs gelden onderstaande voorwaarden:

  • In combinatie met het fysiek geprinte ritbewijs, mag er aanvullend een elektronische versie van datzelfde ritbewijs aan een klant worden verstrekt (bijv. per mail). Het enkel aanbieden van een elektronisch ritbewijs is uitdrukkelijk niet toegestaan en betreft een ernstige overtreding van deze RAV.
  • Tevens is het toegestaan om naast het automatisch gegenereerde ritbewijs, aanvullend een duidelijk identificeerbaar, door Stichting TX-Keur goedgekeurd, fysiek bedrijfsreçu aan de klant aan te bieden, waarop tenminste en duidelijk leesbaar dient te worden vermeld: datum van de rit, kenteken, Taxikenmerk, nummer van het Taxivoertuig, bestemming, ritprijs en naam van de chauffeur. Het enkel aanbieden van een bedrijfsreçu is uitdrukkelijk niet toegestaan en betreft een ernstige overtreding van deze RAV.
  • Ten slotte is het uitdrukkelijk niet toegestaan om anonieme, niet-bedrijfsspecifieke reçu’s, in de taxi voorhanden te hebben. Het voorhanden hebben daarvan, of erger nog, het gebruik daarvan, betreft een zeer ernstige overtreding van deze RAV.

Duurzaamheid

Voertuigen die van het RDW de milieuclassificatie Euro 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, R, EEV of ‘niet geregistreerd’ hebben meegekregen zijn uitgesloten voor Aanvullend Vervoer en vallen daarmee buiten de STC milieuclassificatie. Dat geldt ook voor alle voertuigen die bij het RDW geregistreerd staan met brandstofsoort H = CNG (Compressed Natural Gas) of met een combinatie CNG / E / H (hybride).

Aan de 100% emissievrije taxi’s van het type SEDAN uit de ECO-categorie worden ten minste 2 van de 4 voor Aanvullend Vervoerders beschikbare opstelplekken op de Opstelstrook toegewezen. Tevens krijgt de betreffende groep taxi’s (SEDAN, ECO-categorie) voorrang in geval een positie van een concessionaris (type sedan) aangevuld kan worden. Daartoe beschikken deze taxi’s (SEDAN, ECO-categorie) van Aanvullend Vervoerders over een eigen lane in de Buffer, voorzien van een aparte Buffer-uitgang.

Aan de 100% emissievrije taxi’s van het type TAXIBUS uit de ECO-categorie worden ten minste 2 van de 4 voor Aanvullend Vervoerders beschikbare opstelplekken op de Opstelstrook toegewezen. Tevens krijgt de betreffende groep taxi’s (TAXIBUS, ECO-categorie) voorrang in geval een positie van een Concessionaris (type bus) aangevuld kan worden. Daartoe beschikken deze taxi’s (TAXIBUS, ECO-categorie) van Aanvullend Vervoerders over een eigen lane in de Buffer, voorzien van een aparte Buffer-uitgang.

Nadat Schiphol de “Aanbesteding Concessieverlening Taxivervoer Schiphol Nederland B.V.” heeft afgerond, zal een herverdeling plaatsvinden van de voor Aanvullend Vervoerders beschikbare opstelplekken op de Opstelstrook (met minimaal een gelijkblijvend aantal plekken voor de Aanvullend Vervoerders). Over de vernieuwde indeling worden de Aanvullend Vervoerders voorafgaand aan het ingaan van de nieuwe concessie geïnformeerd.

Voertuigleeftijd

Bij registratie van een nieuw of vervangend Taxivoertuig geldt een maximum leeftijd van zes (6) jaar (72 maanden) per de acceptatiedatum van het voertuig door STC (daarbij uitgaande van de “datum eerste toelating” zoals vermeld op het kentekenbewijs). Oudere voertuigen worden niet geregistreerd.

Als maximum leeftijd gelden onderstaande voorwaarden:

  • Voor een 100% emissievrij Taxivoertuig dat voor 1-6-2024 bij STC is geregistreerd - geldt een maximum leeftijd van tien (10) jaar (120 maanden) per de “datum eerste toelating” zoals vermeld op het kentekenbewijs. Na het bereiken van die maximum leeftijd wordt het Taxivoertuig uitgesloten van Aanvullend Vervoer.
  • Voor een 100% emissievrij Taxivoertuig dat in de periode tussen 1-6-2024 en 31-5-2025 bij STC wordt geregistreerd geldt een maximum leeftijd van negen (9) jaar (108 maanden) per de “datum eerste toelating” zoals vermeld op het kentekenbewijs.
  • Voor een 100% emissievrij Taxivoertuig dat na 31-5-2025 bij STC wordt geregistreerd geldt een maximum leeftijd van acht (8) jaar (96 maanden) per de “datum eerste toelating” zoals vermeld op het kentekenbewijs.

Bagageruimte

De bagageruimte van het voertuig bedoeld voor Taxivervoer dient minimaal twee hardschalen koffers (100 liter) en een grote reistas te kunnen herbergen. Besluit: per 1-12-2024 registreert STC enkel nog Sedans met een minimale kofferbakruimte van 400 liter en Taxibussen met een minimale kofferbakruimte van 600 liter (aan te tonen door de GTO bij registratie voertuig).

Navigatiesysteem

In het Taxivoertuig is bij voorkeur een voor de klant goed zichtbaar navigatiesysteem aanwezig, waarop de klant de te rijden route wordt getoond. Vanaf 1 juni 2024 dient een dergelijk navigatiesysteem verplicht in ieder voertuig, waarmee Aanvullend Vervoer wordt verricht, aanwezig te zijn.

Gebruik dashcam

De Aanvullend Vervoerder en/of Chauffeur dient de Coördinatoren van STC op een normale manier te bejegenen. Het maken van foto- en/of video-opnames van de Coördinatoren is niet toegestaan (m.u.v. opnames gemaakt middels de dashcam van het Taxivoertuig).

Voertuiggebonden Identificatiemiddel

Bij niet retourneren van Voertuiggebonden Identificatiemiddelen (harde transponder) zal STC de kosten voor een vervangend Voertuiggebonden Identificatiemiddel in rekening brengen.

01-06-2024 - Overzicht Vergoedingen en Tarieven

26 september 2024

Vergoedingen

De vergoeding per rit bedraagt per 01-06-2024 (met ingang van de RAV 2024-2025):

  •  Euro 3,90 excl. BTW per rit

 

Overige Tarieven

Voor het verkrijgen van toegang tot de taxibuffer en de taxistandplaats op Schiphol, werken Schiphol en STC met een TRS-systeem, dat gebaseerd is op RFID-techniek. Bij elk voertuig dat door een GTO-STC bij STC wordt geregistreerd voor het verrichten van taxivervoer vanaf de standplaats, dient er een RFID-antenne (meestal in stickervorm) in het voertuig te worden bevestigd. Dat gebeurt bij de STC-administratie (Aalsmeerderdijk 157, 1438AX, Oude Meer).

Voor de uitgifte en het plaatsen van dat toegangsmiddel, brengt STC kosten aan de GTO in rekening:

  • Voor een nieuwe STC registratie (of bij een vervanging van het voertuig) wordt Euro 102,50 excl. BTW aan de GTO-STC in rekening gebracht (op de bestaande maandelijkse factuur). Betreffend bedrag dekt de STC-administratiekosten, en ook de bevestigings- + voertuig-controlekosten.
  • In geval een RFID-antenne (sticker) stuk gaat (en daardoor vervangen moet worden), of er sprake is van bijv. een voorruitvervanging waardoor een sticker verloren is gegaan, brengt STC een vervangingstarief van Euro 35,00 excl. BTW in rekening bij de GTO-STC (op de maandfactuur). Let op! In geval van een vervanging op aangeven van STC (bijv. omdat een voertuig / sticker niet goed functioneert in het nieuwe systeem), worden geen vervangingskosten in rekening gebracht. 

Verder bedraagt het tarief voor vervanging van het STC-paspoort Euro 28,50 excl. BTW.

Bij beëindiging van een registratie dient de Aanvullend Vervoerder het Voertuiggebonden Identificatiemiddel te retourneren aan STC. Bij niet retourneren van Voertuiggebonden Identificatiemiddelen (harde transponder) zal STC de kosten voor een vervangend Voertuiggebonden Identificatiemiddel in rekening brengen bij de GTO-STC. Betreffende kosten bedragen Euro 50,00 excl. BTW.

 

01-06-2023 - Overzicht actieve GTO's

5 juli 2023

STC heeft op dit moment GTO-overeenkomsten met de volgende organisaties:

  • HUN.nu
  • STAXI
  • TAT (Take a Taxi)
  • Taxistad
  • Taxidirect
  • TCA (Taxi Centrale Amsterdam)
  • TCS (Taxi Centrale Schiphol)

Betreffende actieve GTO's van STC kunnen hun aangeslotenen aanmelden ter registratie als Aanvullend Vervoerder vanaf de standplaats te Schiphol. 

Algemeen - Overeenkomsten via een GTO-STC

10 juni 2015

Zoals bekend mag worden verondersteld zijn voor de straattaxi-branche nieuwe regels van toepassing verklaard. Belangrijk uitgangspunt bij deze nieuwe regelgeving is het uit de anonimiteit halen van individuele taxi aanbieders. STC heeft daarom reeds per 13 juli 2009 besloten geen Overeenkomsten meer aan te gaan met zgn. vrije rijders. Het aangaan van een Overeenkomst is aldus voor een "vrije rijder", onder voorwaarden, uitsluitend mogelijk via een door STC Geaccepteerde Taxi Organisatie (GTO-STC).